måndag 10 november 2014

Australiskt Flamträd - Brachychiton acerifolius

Vetenskapligt namn
Brachychiton acerifolius
Svenska
Australiskt Flamträd

Spanska
Árbol de fuego

Engelska
(Illawarra) Flame Tree


Mina tankar om växten
När jag först såg trädet nu i september här i Torremar så tänkte jag att "det var fasligt vad mycket torra bruna löv det hänger bland de gröna!". När jag sedan kom närmare såg jag att det var ju inte löv det var... ruttna frukter? Nej det visade sig vara mängder med torra frökapslar som hängde där och vissa hade börjat spricka upp för att visa de gulorange-färgade fröerna däri. Väldigt vackert! En del hängde där tomma, de nötskalshårda kapslarna är mycket dekorativa och borde vara klockrena i en höstinstallation på bordet. Men pillra inte på fröerna med bara händer, de är håriga och håren verkar ha hullingar för jag lovar, det var inte särskilt behagligt...

Ursprung
Australien

Skötsel
Trädet som kan bli 15-20 m högt vill ha ett soligt läge. Klarar torka bra men inte lägre temperaturer.

Förökning
Antar att frön fungerar bra...

Äta eller inte
?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar